11. Hvor og hvor stor kundeværdi skaber virksomheden?

Når du har forstået hvilke behov virksomheden og dens konkurrenter opfylder eller kan opfylde hos sine kunder, samt undersøgt hvordan den aktuelt konkurrerer, så er det muligt at vurdere, hvilken værdi den skaber eller kan skabe for sine kunder: Som underleverandør er der i princippet kun 3 måder virksomheden kan levere værdi til sine kunder: Virksomheden kan hjælpe sin kunde til at reducere hans omkostning pr. produceret enhed, den kan hjælpe sin kunde til at øge hans produktionskapacitet, eller den kan hjælpe sin kunde til at øge hans salgspris pr. solgt enhed. (Øget produktivitet kan dog i strategisk perspektiv også ses som en omkostningsreduktion, idet kapacitetsinvesteringerne kan reduceres).

Øget kundeværdi:
På de enkelte segmenter kan du nu vurdere, hvor og hvor stor en værdi din virksomhed tilfører eller kan tilføre kunderne, idet du vurderer din virksomheds faktiske eller mulige påvirkning af kundernes dækningsbidrag på følgende 3 områder:

Reducere kundens omkostninger:
• Reducere spild pr produceret enhed?
• Reducere arbejdskrafts- eller investeringsbehov?
• ?

Øge kundens produktivitet:
• Reducere cyklustiden
• ?

Øge kundens salgspris:
• Øge kvaliteten af kundes produkt?
• Øge funktionaliteten af kundens produkt?
• ?

Kontakt PSB-Management for at få et eksemplar af eller en dialog om strategiværktøjet StrategiFokus©.

Hvem er PSB-Management ?

Dette indlæg blev udgivet i Kundeværdi, StrategiFokus og tagget , , , . Bogmærk permalinket.