5. Hvilke kundebehov opfylder virksomheden?

Som det første punkt i formuleringen af en krystalklar strategi for en Business-to-Business-virksomhed bør du blive klar over, hvilke kundebehov din virksomhed opfylder i dag eller kan opfylde. I ”Business-to-Business” har din virksomheds kunde altid selv en kunde, og din virksomhed kan derfor opfylde 3 typer af kundebehov.

Kundens strategiske behov = Salg

  • Hvordan kan virksomheden hjælpe sin kunde til at kunne sælge sine produkter – f.eks.:
    • Casco Industrilim udviklede f.eks. en lim og et limpåføringssystem, som gjorde det muligt for kunden, en panelproducent, at producere et bygningspanel, som kunne sælges under en højere brandklassifikation.

Kundens problemløsningsbehov = Produktion

  • Hvordan kan virksomheden hjælpe sin kunde med at producere sine produkter eller services – f.eks.:
    • Virksomhedens produkter eller services er lette at anvende i kundens produktion.
    • Virksomhedens produkter eller services øger kundens proceshastighed.

Kundens operationelle behov = Indkøb

  • Hvordan kan virksomheden hjælpe sin kunde med at fremskaffe de komponenter eller services, som skal indgå i de produkter eller services, som kunden vil sælge til kundens kunde – f.eks.:
    • Kvalitet
    • Mængde
    • Leveringstid
    • Pris

Kontakt PSB-Management for at få et eksemplar af eller en dialog om strategiværktøjet StrategiFokus©.

Hvem PSB-Management ?

Dette indlæg blev udgivet i Kundebehov, Strategi, StrategiFokus og tagget , . Bogmærk permalinket.