9. Værdikædeanalyse.

Hvem er virksomhedens egentlige kunde?
I din virksomhed er det naturligt at tænke på kunden, som den virksomhed eller person virksomheden fakturerer, eller som den virksomheden får sin betaling fra. Men hvis virksomheden f.eks. er underleverandør, så er det kun til dels rigtigt. Den direkte kunde bruger eller integrerer virksomhedens produkt eller service i sit produkt eller service og så videre indtil slutproduktet eller – servicen bruges eller forbruges af slutbrugeren eller forbrugeren.

Hvis virksomheden f.eks. producerer aluminiumslåg til fødevareemballage, så er den direkte kunde måske mejeriet, som producerer yoghurt. Men måske skulle virksomheden tænke på forbrugeren som den egentlige kunde? Hvis der ikke er nogen, som spiser yoghurt, så er der måske ikke behov for virksomhedens aluminiumslåg.
Så virksomheden skal også vurdere slutbrugerens vigtige behov og alle de andre aktører i værdikæden, som er i mellem virksomheden og slutbrugeren. Hvordan kan virksomhedens produkt eller service skabe merværdi for dem – måske aluminiumslåg, som kan forsegles igen og igen?

  •  Hvem er aktører i værdikæden, og hvordan fordeler omsætningen og indtjeningen sig på de enkelte led?
  • Hvor stor er væksten?
  • Hvordan er markedsandelene fordelt?
  • Hvem er beslutningstager, rådgiver, bruger og indkøber i de enkelte led?
  • Hvad er deres behov?
  • Har kunderne alternativer til den traditionelle værdikæde?
  • ?

Kontakt PSB-Management for at få et eksemplar af eller en dialog om strategiværktøjet StrategiFokus©.

Hvem er PSB-Management ?

Dette indlæg blev udgivet i StrategiFokus og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.