12. Segmentdynamik.

Et marked er altid i bevægelse. Nye teknologier, produkter eller forretningskoncepter udvikles; nye kunder, konkurrenter eller leverandører kommer på banen eller forsvinder; lovgivningen, de generelle rammevilkår eller din egen virksomhed ændrer sig. Måske påvirker det din virksomheds langsigtede mål – måske ikke, men sandsynligvis påvirker det valget af din virksomheds strategi.
Michael Porter har med sin: ”Five Forces” model udarbejdet et stærkt analyseværktøj til at forstå og beskrive den dynamik der er på det enkelte segment.

Beskriv for hver af de 5 markedskræfter, hvorledes de påvirker dynamikken i segmentet:

Konkurrenter

•Hvor stærk er konkurrencen internt imellem konkurrenterne?

Kundestyrke

•I hvor høj grad er kunderne afhængige af de enkelte leverandører – f.eks. kundetilpassede løsninger?

Substitution

•Hvilke risici eller muligheder er der for at erstatte produkterne med andre produkter eller services?

Leverandørstyrke

•Hvor afhængige er virksomheden og konkurrenterne af råvareproducenternes udviklings-kompetencer?

Indtrængning

• Hvor stor er risikoen for indtrængning eller etablering af nye konkurrerende virksomheder, nationale og internationale?

Kontakt PSB-Management for at få et eksemplar af eller en dialog om strategiværktøjet StrategiFokus©.

Hvem er PSB-Management ?

Dette indlæg blev udgivet i StrategiFokus og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

En kommentar til 12. Segmentdynamik.

  1. Pingback: NYT STRATEGIAFSNIT: 12 Segmentdynamik. | StrategiFokus.dk

Der er lukket for kommentarer.