Du er nu klar til at komme med et bud på nye eller på en justering af de eksisterende segmentstrategier for din virksomhed.
Der er 3 vigtige parametre, som har betydning for, hvilken strategi virksomheden bør overveje for hvert af de valgte segmenter:
- Hvor attraktivt er segmentet?
- Hvor stærkt står virksomheden i segmentet?
- Hvor stor en indtjening får virksomheden i dag fra segmentet?
Disse 3 parametre kan afbildes i et diagram som er inspireret af Boston Consulting Groups såkaldte ”BCG-matrix”.
Segmentets attraktivitet påvirkes af, hvor stort et restpotentiale og hvor stor en vækst der er i segmentet, men også af segmentdynamikken og omverdenens faktorer som blev belyst i de foregående afsnit.
Virksomhedens styrke i segmentet er også tidligere blevet belyst og påvirkes således af virksomhedens relative evne i forhold til konkurrenterne til at opfylde vigtige kundebehov samt af virksomhedens evne til at fastholde denne styrkeposition.
Virksomhedens nuværende indtjening i segmentet vises ved cirklens størrelse og udgøres af dækningsbidraget fratrukket de relevante direkte henfør bare omkostninger.
På basis heraf kan følgende segmentstrategier herefter overvejes:
Segmentet er attraktivt | Udvikl nye produkter. | Sælg-sælg-sælg. |
Segmentet er ikke attraktivt | Stort bidrag: Styrk kunderelationerne.Lille bidrag: Afvikl. | Fokuser på ordreafvikling. |
Segmentstrategier |
Virksomheden står svagt i segmentet | Virksomheden står stærkt i segmentet |
Kontakt PSB-Management for at få et eksemplar af eller en dialog om strategiværktøjet StrategiFokus©.
ps@psb-management.dk +45 2324 3839
Pingback: NYT STRATEGIAFSNIT: 14 Valg af segmentstrategier. | StrategiFokus.dk