18. Strategiske mål, nøgletal og resultat.

Når virksomheden har udarbejdet sine handlingsplaner og vurderet sine resursebehov, som skal medvirke til at realisere virksomhedens strategiske mål – så er det tid til at fastlægge driftsmæssige nøgletal og udarbejde budgetter.

Strategiske mål pr. segment, f.eks.:

  • Blive den største på segmentet målt på leverede enheder.
  • Udvikle et nyt produkt som kan…
  • Reducere leverance-omkostningen til..

Udviklet og tilpasset således at de dækker de strategiske mål og handlingsplanerne. Kontrollerer og driver forandringer i segmentet eller i nye segmenter.

Driftsmæssige nøgletal pr. segment, f.eks.:

  • Omsætning
  • Bruttoavance
  • Omkostninger
  • Resultat

Udvælges ud fra budget- og organisationsstrukturen så de afspejler indsats- og ansvarsområder. Kontrollerer og driver forbedringer i den samlede segmentforretning.

Der skal også opstilles driftsmæssige nøgletal og budgetter for strategiske mål og handlingsplaner, der deles af flere segmenter, og som realiseres med resurser, som ligger udenfor segmenternes ansvarsområder. Disse ligger typisk i støttefunktioner som f.eks. økonomi, personale og vedligehold, men kan også være produktion og logistik.

Resurser, som ikke understøtter de strategiske mål, bør udfases.

Kontakt PSB-Management for at få et eksemplar af eller en dialog om strategiværktøjet StrategiFokus©.

Hvem er PSB-Management ?

Dette indlæg blev udgivet i Nøgletal, StrategiFokus og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

En kommentar til 18. Strategiske mål, nøgletal og resultat.

  1. Pingback: NYT STRATEGIAFSNIT: 18 Strategiske mål, nøgletal og resultat. | StrategiFokus.dk

Der er lukket for kommentarer.