19. Test segmentstrategierne.

Nu har du udviklet et bud på en strategi, som kan være med til at realisere de strategiske mål, som ejerne har med virksomheden – men har strategien kvalitet, og er den robust?
I følge McKinsey Quarterly (Chris Bradley et al.) er der 10 tests, som kan hjælpe dig med at teste, om der er kvalitet og robusthed i din virksomheds strategi – og samtidig generere en dybere og mere udbytterig strategidialog i virksomheden.

Den vigtigste test er, om virksomhedens strategi slår markedet – er det en vinderstrategi?

De øvrige 9 tests er i følge McKinsey:

  • Baserer strategien sig på en ægte konkurrencemæssig fordel?
  • Baserer strategien sig på en stærk segmentering?
  • Bringer strategien virksomheden på forkant af udviklingen?
  • Baserer strategien sig på enestående viden?
  • Tager strategien hensyn til usikkerhed?
  • Er der balance imellem forpligtigelse og fleksibilitet i strategien?
  • Er strategien fri for fordomme?
  • Er der forpligtigelse til at tage aktion på basis af strategien?
  • Er der udarbejdet en handlingsplan på basis af strategien?

Test forudsætningerne for virksomhedens strategi, hvad er de største risici, og hvilke kan du gøre noget ved?

Skal du have alternative strategier ved væsentlige ændringer?

Kontakt PSB-Management for at få et eksemplar af eller en dialog om strategiværktøjet StrategiFokus©.

Hvem er PSB-Management ?

Dette indlæg blev udgivet i Strategi, StrategiFokus og tagget , , , . Bogmærk permalinket.