Da Peter Sørensen blev ansat som salgsdirektør i Papyro-Tex A/S, var virksomheden en blanding af lagerførende og ordreproducerende plastfolieproducent til mange forskellige brancher, anvendelser og behov indenfor byggeri, teknisk industri, trykkerier og sundhedsområdet. Virksomheden havde et underskud på ca. ½ mio. dkr pr. år.
Peter Sørensen udarbejdede en pris-/indtjenings- og markedsanalyse og foreslog ledelsen en salgsstrategi, hvor prisstigninger og salgsfokus blev kombineret:
- Prisstigninger blev konsekvent gennemført, dels hvor indtjeningen var negativ, dels hvor konkurrencen var svag.
- Salgsfokus blev rettet mod salg af tynde og tætte plastfolier til kunder, som havde et særligt behov herfor – f.eks. producenter af urinposer og ventilationsslangeproducenter.
- Papyro-Tex fokuserede samtidig benhårdt på at producere tyndere og tættere plastfolier mere effektivt, i høj kvalitet og med dokumentation for tæthed.
Papyro-Tex blev således omstillet til at være en fokuseret nicheproducent, hvor også råvareprisstigninger kunne overføres direkte til kunderne. Resultatet steg i løbet at et par år fra minus ½ mio.dkr. til plus 20 mio. dkr. ved nogenlunde samme totalomsætning, men med en kraftig ændret kundesammensætning.
Kontakt PSB-Management for at få en dialog om hvordan StrategiFokus© kan hjælpe dig med at udvikle din virksomheds styrkepositioner.
Hvem er PSB-Management ?