Som det første punkt i formuleringen af en krystalklar strategi for en Business-to-Business-virksomhed bør du blive klar over, hvilke kundebehov din virksomhed opfylder i dag eller kan opfylde. I ”Business-to-Business” har din virksomheds kunde altid selv en kunde, og din virksomhed kan derfor opfylde 3 typer af kundebehov.
Kundens strategiske behov = Salg
- Hvordan kan virksomheden hjælpe sin kunde til at kunne sælge sine produkter – f.eks.:
- Casco Industrilim udviklede f.eks. en lim og et limpåføringssystem, som gjorde det muligt for kunden, en panelproducent, at producere et bygningspanel, som kunne sælges under en højere brandklassifikation.
Kundens problemløsningsbehov = Produktion
- Hvordan kan virksomheden hjælpe sin kunde med at producere sine produkter eller services – f.eks.:
- Virksomhedens produkter eller services er lette at anvende i kundens produktion.
- Virksomhedens produkter eller services øger kundens proceshastighed.
Kundens operationelle behov = Indkøb
- Hvordan kan virksomheden hjælpe sin kunde med at fremskaffe de komponenter eller services, som skal indgå i de produkter eller services, som kunden vil sælge til kundens kunde – f.eks.:
- Kvalitet
- Mængde
- Leveringstid
- Pris
Kontakt PSB-Management for at få et eksemplar af eller en dialog om strategiværktøjet StrategiFokus©.
Hvem PSB-Management ?