8.Konkurrencestyrke pr. segment.

Hvor god er virksomheden til at kunne opfylde sine kunders vigtige behov, og hvordan adskiller den sig fra konkurrenterne – hvor stærk er virksomhedens konkurrencestyrke?

At vide at virksomheden kan opfylde sine kunders vigtige behov er ikke nok. Den skal også kunne opfylde sine kunders behov bedre end sine konkurrenter for at kunne fastholde eller få nye kunder.

Lars Bergendorff Business Developments ”Business Triangle©” er et stærkt værktøj, som virksomheden kan bruge for hvert af de segmenter du definerede i afsnit 7, Segmentering efter kundebehov:

  • Hvad er de vigtigste kundebehov i segmentet, som virksomheden kan opfylde?
  • Hvor stor er virksomhedens evne til at opfylde disse kundebehov?
  • Hvor store er de vigtigste konkurrenters evner til at opfylde de samme kundebehov?

I denne fase af strategiudarbejdelsen er det vigtigt, at du fokuserer på de vigtige behov, som kunderne reelt har, og ikke hvad din virksomhed og konkurrenterne aktuelt tilbyder kunderne – det vender vi tilbage til i afsnit 10.
Når du identificerer vigtige kundebehov, så skal du også være mere konkret end f.eks. blot at sige kvalitet, service og pris. Endelig er virksomhedens vigtigste konkurrenter ikke nødvendigvis de, som leverer de samme produkter eller services, som du selv gør.

Kontakt PSB-Management for at få et eksemplar af eller en dialog om strategiværktøjet StrategiFokus©.

Hvem er PSB-Management ?

Dette indlæg blev udgivet i StrategiFokus og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.