14. Valg af segmentstrategier.

Du er nu klar til at komme med et bud på nye eller på en justering af de eksisterende segmentstrategier for din virksomhed.
Der er 3 vigtige parametre, som har betydning for, hvilken strategi virksomheden bør overveje for hvert af de valgte segmenter:

  •  Hvor attraktivt er segmentet?
  • Hvor stærkt står virksomheden i segmentet?
  • Hvor stor en indtjening får virksomheden i dag fra segmentet?

 

Disse 3 parametre kan afbildes i et diagram som er inspireret af Boston Consulting Groups såkaldte ”BCG-matrix”.
Segmentets attraktivitet påvirkes af, hvor stort et restpotentiale og hvor stor en vækst der er i segmentet, men også af segmentdynamikken og omverdenens faktorer som blev belyst i de foregående afsnit.
Virksomhedens styrke i segmentet er også tidligere blevet belyst og påvirkes således af virksomhedens relative evne i forhold til konkurrenterne til at opfylde vigtige kundebehov samt af virksomhedens evne til at fastholde denne styrkeposition.
Virksomhedens nuværende indtjening i segmentet vises ved cirklens størrelse og udgøres af dækningsbidraget fratrukket de relevante direkte henfør bare omkostninger.

På basis heraf kan følgende segmentstrategier herefter overvejes:

Segmentet er attraktivt Udvikl nye produkter. Sælg-sælg-sælg.
Segmentet er ikke attraktivt Stort bidrag: Styrk kunderelationerne.Lille bidrag: Afvikl. Fokuser på ordreafvikling.

Segmentstrategier

Virksomheden står svagt i segmentet Virksomheden står stærkt i segmentet

Kontakt PSB-Management for at få et eksemplar af eller en dialog om strategiværktøjet StrategiFokus©.

 

 

ps@psb-management.dk
+45 2324 3839
Dette indlæg blev udgivet i StrategiFokus og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

En kommentar til 14. Valg af segmentstrategier.

  1. Pingback: NYT STRATEGIAFSNIT: 14 Valg af segmentstrategier. | StrategiFokus.dk

Der er lukket for kommentarer.