10. Aktuel konkurrenceprofil pr. segment.

Indtil nu har der været taget udgangspunkt i kundernes behov samt din virksomheds og konkurrenternes evner til at opfylde disse behov.


Af forskellige ofte historiske årsager er det at opfylde kundernes vigtige behov ikke altid helt sammenfaldende med de tilbud og salgsparametre, som din virksomhed eller konkurrenterne konkurrerer på.

Kim & Mauborgne bruger i deres ”Blue Ocean Strategy” et rigtig godt værktøj , som de kalder ”Strategilærredet”, til at beskrive, hvordan der aktuelt konkurreres på et givent segment.

Opstil for hvert segment en liste over de tilbud og salgsparametre, som din virksomhed og konkurrenterne aktuelt tilbyder kunderne.
Anfør derefter for din virksomhed og for hver af de vigtigste konkurrenter, hvor meget I tilbyder af og investerer i at levere disse tilbud og salgsparametre til kunderne.
En høj score betyder, at virksomheden tilbyder kunderne mere og sandsynligvis selv investerer mere. Med hensyn til pris betyder en høj score dog en høj pris.
Anfør også konkurrenter, som du ikke umiddelbart vurderer som vigtige, men som har væsentlig forskellige tilbud og anvender væsentlig forskellige salgsparametre overfor kunderne i segmentet.

Kontakt PSB-Management for at få et eksemplar af eller en dialog om strategiværktøjet StrategiFokus©.

Hvem er PSB-Management ?

Dette indlæg blev udgivet i StrategiFokus og tagget , , , . Bogmærk permalinket.